les-fat

Nie wiedzieć czemu (doprawdy?) mężczyźni lubią oglądać Panie o biseksualnej orientacji w akcji. Niektórzy lubią dodatkowo mięsiste, tłuste oponki dodające pikanterii. Być może to właśnie taki fetysz zadecydował o powstaniu tłustej maszyny Pivot LES. A może tylko "głodnemu autorowi chleb na myśli".

 

Trudno powiedzieć, czym naprawdę kierował się pomysłodawca nazwy debiutanckiej tłuścioszki/a, ale z pewnością efekt końcowy jest wart grzechu. Nie ulega wątpliwości, że nowej konstrukcji ze stajni Pivot Cycles zdecydowanie bliżej jednak do Transformersa niż tłustej dziewoi o biseksualnych skłonnościach. Istnieje co prawda bardziej przyziemna i prawdopodobna teoria: gra słów. Jednoślady Pivot słyną z obecności wielu punktów obrotu (najczęściej wahaczy) zaś tłusty Fat-bike jest przeciwieństwem tej zasady - oprócz kół nic się buja pod pupą. Poza tym ma obniżoną zawartość tłuszczu - karbon czyni cuda.

No dobra, zejdźmy na ziemię, tu szczytuje się przyjemniej niż w obłokach. O co ten cały rwetes? Otóż marzeniem wielu użytkowników jednośladów jest uniwersalność ich rumaków. Łatwiej (choć niekoniecznie przyjemniej) trzymać pod wspólnym dachem jeden rower "do wszystkiego", niż: szosówkę, singlespeeda, 29era, Fat-bajka, 29+, 27+, ....etc.

Fat-bajki to takie sprytne bestie, do których teoretycznie da się włożyć obecnie każdy napęd i koło lub oponę i taki rower nadal będzie jeździć. W chwili obecnej jest kilka modeli, których pretendują do miana "uniwersalnych". Najpopularniejszą konwersją jest żonglerka szerokością ogumienia, dajmy na to: 26 X 3.8, 26 X 4.8, 27.5+ oraz 29+. Zwłaszcza w przypadku tych ostatnich cały myk polega na tym, iż zmiana z fabrycznego rozmiaru skutkuje niejednokrotnie zepsuciem geometrii - inne kąty, wyżej podniesiony suport i kierownica, etc, i co za tym idzie - istotną zmianą właściwości jezdnych.
A przecież życzylibyśmy sobie, aby mimo wszystko nasz rumak poruszał się tak samo jak wcześniej. I tu z pomocą przyszli amerykańscy naukowcy, którzy znaleźli relatywnie prosty patent na cierpienia młodych fat-bajkerów.

Jest nim właśnie LES Fat wyposażony w parę fajnych patentów potrafiących nie tylko zniwelować negatywne skutki naszych poczynań, lecz także przystosować rower zgodnie z naszymi fetyszami związanymi z rodzajem napędu, zawieszenia, regulacji wysokości siodełka, a nawet kursem franka szwajcarskiego.

 6K2A4800 900x600

Pivotowski "phat" posiada wszystko, co powinien mieć Fatbike zorientowany na dynamiczną jazdę po krętych ścieżkach. Sercem jest naturalnie karbonowa rama z opatentowaną technologią produkcji "Hollow Core" i takiż sam sztywny sztuciec. Rama naprawdę cieszy oko agresywną sylwetką, a jej projektanci upierają się, iż posiada najpotężniejszą dolną rurę wśród węglowych tłuściochów. Profile górnej rury oraz tylnych widełek są zdecydowanie bardziej filigranowe, aby jednak tłusty Pivot oferował trochę elastyczności.

 

Pivot 0545 Pivot 0516
Pivot 0564 Pivot 0506

Jak wspomniano wyżej, koncepcja "wielozadaniowości" nie jest żadnym novum w świecie tłustych kół, ale naprawdę unikalną rzeczą jest zaprojektowanie roweru od razu założeniem poprawnej adaptacji różnych rozmiarów ogumienia. Aby osiągnąć ten sukces, rama Pivot Les została wyposażona w opatentowane przestawne haki "Swinger II", których umiejscowienie jest ściśle powiązane z zamontowanym rozmiarem koła i przeciwdziała zmianie wysokości mufy suportu oraz przodu roweru. Dla przykładu: w przypadku wsadzenia balonów 29+ lub 27+ odsuwamy haki do tyłu, a suport ląduje niżej. Indeksowana regulacja odbywa się "po łuku", co pozwala na jednoczesną zmianę długości ogona naszego fatbajka oraz działa jak napinacz łańcucha, umożliwiając montaż napędu SS.

Pivot 0827 Pivot 0693
Aby dokonać zmian należy poluzować dwie śruby kontrujące po stronie napędowej i trzy po stronie lewej. Fabryczna szerokość tylnej osi to 197x12mm, co pozwala na montaż szerokich kapci 4.8".

Pivot 0748

Pivot 0709

Kolejną opcją regulacyjną wbudowaną w ramę jest podmiana dolnych bieżni łożyska w główce ramy. W komplecie z ramą i gotowym rowerem właściciel otrzymuje dwa zestawy bieżni: 18mm oraz "ZERO Stack". Osiemnastomilimetrowe - korygują wysokość przodu, gdy zamontowane są opony 3.8-4.8" lub 27+. "Zerówki" korygują ten parametr pod obecność amortyzatora RS Bluto lub kół 29+

I to nadal nie koniec...."jeżeli w przeciągu następnych 15 minut zamówicie Pivot LES"... otrzymacie w promocji karbonowy wideł o rozstawie goleni 150mm, na sztywną oś 15mm (w komplecie). W związku z powyższym podmiana na RS Bluto nie będzie wiązała się z koniecznością wymiany kół.

Pivot 0680 Pivot 0594
 

Ufff...Myślicie, że to wszystkie bajery? Che, che....no nie! Otóż warto zerknąć na węzeł suportu, Press Fit 132 i zaprojektowany specjalnie pod niego mechanizm korbowy Pivot/e*thirteen, który ma zoptymalizowany Q-Factor specjalnie pod....4 calowe opony, podczas gdy cały mechanizm idealnie współpracuje z ramą uzbrojoną w 5 calowe papucie. Wot technika!

Pivot 0581

Pochylmy się nad "uniwersalnością" napędu. Pivot zaleca stosowanie przedniej przerzutki typu Sideswing (XTR) z bezpośrednim mocowaniem typu E, co umożliwi bezproblemowy montaż dwurzędowej korby. Oczywiście nadal możemy pozostać przy opcji 1x lub SS.

Pivot 0663

Na samym końcu tej tyrady już tylko wspomnieć wypada o całkowicie schowanych cięgnach przerzutek, przewodach hamulcowych oraz sztycy "myk-myk". W ich obsłudze pomaga specjalny "port" (Cable Port System), który pojawił się niedawno w modelu Pivot Mach 4. Miłośnicy bukłaków, torebek, sakw ucieszą się z trzech kompletów gniazd do bidonów i gniazd montażowych do sakw.

Pivot 0663 

Rama jest relatywnie lekka - 1587g (M), tak jak karbonowy widelec - 793g. Zaś cały rower, proponowany przez producenta waży w zależności od klasy uzbrojenia, od 12.06kg do 12.56kg

6K2A4821 900x600

Po geometrię i zestawienie komponentów zapraszamy na stronę firmową PIVOT LES FAT

Nie ucieszą się jedynie ci, którzy sprzedali już wcześniej nerkę. Niestety przyjemność obcowania z LES kosztuje co najmniej jedną sztukę - do tego procederu Pivot zdążył nas już przyzwyczaić.

Echhh...taniej wyjdzie odpalić Bikepornhub.com :) :) :)

Michał Śmieszek

 

Tagi rowery fat bike rower fat-bike nowy fatbike