http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/scott%20genius%202013/p5pb8370606.jpg

Ciekawą rzeczą jest, że przy okazji wypuszczenia informacji nt nowego fulla Scott jasno zakomunikował – nie dla 26”! Na potwierdzenie tych słów ogłoszono, że najnowszy Genius nie będzie w ogóle występował w tym rozmiarze koła...i słusznie

Mateusz Nabiałczyk

Będzie za to 27,5” i 29er w karbonie. Konstrukcja do złudzenia przypomina Sparka na sterydach, które zwiększyły skok do 150mm w przypadku 27,5” i 130mm dla 29”. Oznacza to, że mamy do czynienia ze ścieżkowcem/maszyną AM. Podobieństw do Iskierki nie ma końca...zawieszenie to identyczny jednozawias. Szału nie robi, ale wzbogacony o zdalną blokadę obu amortyzatorów z 3 trybami (otwarty, podjazd-70% i zablokowany) spokojnie daje radę. Rama waży 2,3kg w obu wariantach, co należy uznać za doskonały wynik, choć z drugiej strony kolega jeżdżący w naszych barwach przekonał się, że takie lajtowanie często niesie ze sobą wiele przykrości – karbon w okolicach mufy został sprasowany i pojawił się niekasowalny luz na korbie...a wszystko pod 70kg x 3 miesiace ściganckiej jazdy. Miejmy nadzieję, że coś poprawili, bo nie był to odosobniony przypadek.

p5pb8370606

(fot: pinkbike.com)

Użytkowo - mufa BB92 daje nadzieje na sporą pojemność widełek i sztywność, a specjalna płytka alu przy korbie zapobiega spadaniu łańcucha w okolice suportu, gdzie potrafi zrobić krzywdę ramie. Nie sposób nie zauważyć, że jesteśmy na etapie przechodzenia z tylnego rozstawu piasty 135mm na 142mm. Scott daje nam ten komfort, że widły przyjmą oba. Fajnie.

p5pb8370613

(fot: pinkbike.com)

scottgenius-6

(fot: dirtragmag.com)

Geometria również bliska Sparkowi, co trochę dziwi, bo o ile pokrywanie się Scale’a i Sparka jest zrozumiałe, tak tutaj mamy do czynienia z nieco innym nastawieniem. Mnie to nie wadzi, ale pewnie niektórzy woleliby większy prześwit czy główkę 68* zamiast 69,5*. Z drugiej strony jest to niezły kompromis pomiędzy smykałką do zjazdów a ewentualną adaptacją na potrzeby etapówek i innych terenowych wyryp z rywalizacją w tle.

p4pb8371196

Szkoda tylko, że najnowszy 29er nie będzie miał starej regulacji skoku, która czyniła Geniusa bardziej wszechstronnym, no ale nie można mieć przecież wszystkiego. Ceny? Pewniaków nie mam, ale czy jest choć jedna przesłanka ku temu, by myśleć, że będą odbiegać od tych znanych z gamy Sparka?